Bagaimana kolagen berfungsi?

Selalu tak terfikir macam mana kolagen berfungsi? Kajian saintis sendiri dah membuktikan kulit kita akan mula kehilangan kolagen pada usia 25 tahun. Penurunan kolagen terjadi secara berperingkat iaitu pada kadar 1.5% setiap tahun.

Nampak macam sikit kan? Tapi cuba kira sendiri, 1.5% satu tahun. Kalau kita dah berumur 60 tahun? 52.5%. Banyak kan? Maksudnya kita dah kehilangan lebih 50% daripada kolagen yang ada. Time tu la badan kita jadi tak sihat, kulit mula berkedut, jalan pun dah tak larat.

Penurunan kolagen

Draf Pengurang Kolagen

Oleh itu, kita sepatutnya mengambil supplement kolagen bagi tujuan merangsang penghasilan kolagen dalam badan. Supplement kolagen mampu melambatkan process penuaan.

Perbezaan kulit muda dan kulit tua

Perbezaan kulit muda dan kulit tua

(Sumber: WiseGeek)

Gambar di atas yang belah kiri adalah struktur kulit yang lebih muda dan belah kanan merupakan struktur kulit yang lebih berumur dan bermasalah. Tengok gambar pun dah tahu perbezaannye ye dak? Tak yah explain pun tak pe. Hehehe.

Mesti ramai yang cakap, alah dah umur 60 memang patut la muke berkedut, jalan tak larat pun. Salah tu. Banyak masalah lain lagi  yang akan jadi. Bukan setakat muke berkedut dan jalan tak larat. Bila umur dah 60 tahun, macam-macam penyakit datang. Penyakit nyanyuk pun boleh jadi. Kolagen bukan setakat untuk cantik semata-mata. Ia jugak diamalkan supaya sihat tubuh badan. Waktu dah berumur nanti lah kite nak jadi kuat supaya boleh lebihkan beribadat, lebihkan masa dengan keluarga anak cucu dan waktu itu lah kite nak buat apa yang kite tak sempat nak buat waktu muda-muda dulu. Tapi kalau dari sekarang tak jaga kesihatan, tak mungkin kite mampu nak buat semue tu.

So, kalau ada sesiapa yang berminat untuk cuba BB Plus Collagen, boleh contact kiteorang di:

Facebook – AskMe BB Plus

Twitter – AskMe BB Plus

Email – ask.me.bbplus@gmail.com

Call/sms – 0132380980 (ask for AskMe BB Plus 😀 )

Advertisements

One thought on “Bagaimana kolagen berfungsi?

  1. Pingback: Fungsi Kolagen Dalam Badan | Ask Me BB Plus

Ape Kata Anda?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: